De klant als potentixc3xable winkeldief

La Jouannixc3xa8re, maandag – In de Volkskrant van afgelopen zaterdag, althans in het op tabloidformaat gedrukte bijvoegsel De Verleiding, lees ik een verhaal over de supermarktoorlog die in Nederland woedt en die ertoe heeft geleid dat we gemiddeld eenenvijftig cent goedkoper boodschappen doen en dat tegelijkertijd het aanbod schrikbarend is verschraald.
Mijn winkel is Albert Heijn. Prettige sfeer, volop ruimte tussen de schappen en je wordt er als klant niet als potentixc3xable winkeldief gezien.
Maar intussen moet ik vaststellen dat Albert Heijn aan het veranderen is. De keuze is merkbaar kleiner. Het verhaal van de 600 grams Peijenburg-koek is symptomatisch. De prijs werd verlaagd tot onder de inkoopprijs. Prettig voor de consument, zou je denken, althans voor de liefhebber van de 600 grams Peijenburg-koek, maar Albert Heijn wilde die koek helemaal niet verkopen omdat elke verkochte 600 grams Peijenburg-koek een verlies van weet ik veel: tien cent opleverde, en Peijenburg wilde de koek zelfs niet meer leveren aan Albert Heijn.
Intussen worden ons producten van het huismerk van Albert Heijn door de strot geduwd, ook al omdat dat de enige producten zijn waar je nog Airmiles op krijgt. Overigens wordt de huiskoek van Albert Heijn ook door Peijnenburg gemaakt.
Wat Albert Heijn mogelijk nog aan allure had, dreigt verloren te gaan. Moet Albert Heijn als onderdeel van ons nationale erfgoed niet tegen zichzelf in bescherming worden genomen? Als ik boodschappen zou willen doen bij een prijsvechter, zou ik wel naar de Aldi gaan.
Hier in Frankrijk is de situatie totaal anders. Beter wil ik niet zeggen: in de dorpen zijn de kleinere zaken verdwenen, in weilanden buiten de grotere dorpen en kleinere steden staan hypermarkten: enorme loodsen met een aanbod waar we in Nederland alleen maar van kunnen dromen. Wat nu drie soorten jam? Hier hebben ze hele schappen met jam! Om maar wat te noemen.

Een gedachte over “De klant als potentixc3xable winkeldief

  1. Frank, die verschraling van het aanbod bij AH is inderdaad enorm: zo verkopen ze alle Karvan Cevitan siropen, behalve de bij ons populaire mandarijnensmaak; is de Wiener Melange van het merk Buisman in elke super te koop, behalve bij AH. En dan heb ik het nog niet over de laffe smaak van de Basmatirijst van het AH-huismerk, niet te vreten. Ik koop mijn Basmati (van Silvo) tegenwoordig elders. Het moet niet gekker worden.

    Peter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s