A glimpse of Rita

Rotterdam, woensdag – Klagen helpt, lees ik in NL10 van deze week. ‘Vorig jaar tekenden ruim negenhonderd Rotterdammers bezwaar aan tegen onterechte parkeerboetes nadat ze al hadden betaald voor hun plekkie via de mobiele telefoon. Meer dan negentig procent van deze gedupeerden werd in het gelijk gesteld.’
In eerste instantie denk je: er bestaat dus txc3xb3ch zoiets als gerechtigheid.
Dat is mooi.
Ook al maakt kennelijk tien procent van die ten onrechte bekeurde Rotterdammers tevergeefs bezwaar.
Wat vreemd is.
Nxc3xb3g vreemder wordt het als je gaat zitten rekenen. Negenhonderd bekeuringen uitgedeeld aan mensen die al hadden betaald: dat zijn er drie per dag.
Dat lijkt niet veel, maar denk eens aan de rompslomp die hiervan het gevolg is. Hoelang doet een ‘Lovely Rita’ erover om een bon uit te schrijven? Laten we zeggen: drie minuten. Op jaarbasis zijn we met die negenhonderd valse boetes dus alleen op straat al 2700 minuten kwijt: 45 uur.
Dan de administratieve verwerking. Het versturen van de boetes (wat ook geld kost), het behandelen van de klachten. Reken daar nou eens tien minuten per boete voor, een zeer conservatieve schatting. Negenduizend minuten: 150 uur.
Dus die overijverige ambtenaren verspillen 195 arbeidsuren (ruim een maand!), negenhonderd enveloppen en negenhonderd vellen papier.
Ook de beboeten zijn enveloppen, papier en postzegels kwijt.
En dan de ergernis!

2 gedachtes over “A glimpse of Rita

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s