Vergrijzing krantenlezers valt mee

La Jouannixc3xa8re, dinsdag – Nu ik nog eens goed naar die Ben Benieuwd-site van AD/De Fusiekrant kijk, krijg ik sterk de indruk dat het met de vergrijzing van het lezersbestand van de betrokken kranten – een klacht die vaak wordt geuit door fusiegeile drukwerkfabrikanten – nogal meevalt.
Wat een prettige jonge mensen blikken ons vanaf die website tegemoet!
Moe op Zuid, die jarenlang de redactie van Het Vrije Volk terroriseerde, is hartstikke dood en begraven.
Als ik uitgever was van regionale dagbladen, zou ik zuinig zijn op deze gexc3xafnteresseerde mensen. Ze stellen ook nog vragen waaruit hun diepgaande betrokkenheid blijkt. Komt mijn sportclubje wel in die nieuwe krant? (Heus wel.) Gaat de fusie niet ten koste van de berichtgeving uit de regio? (Helemaal niet, zegt de hoofdredacteur van de Amersfoortse Courant op benbenieuwd.nl. Het aantal regiopagina’s wordt sowieso verdubbeld: de krant gaat immers op halfformaat verschijnen! Ach, je wordt natuurlijk niet zomaar hoofdredacteur van de Amersfoorste Courant.) Kan ik straks in Pijnacker uit vier edities kiezen? (Inderdaad: AD/Haagsche Courant ochtend of middag, AD/Rotterdams Dagblad ochtend of middag.)
Etc.
Geen enkele oudere mevrouw met krulspelden.Enkel jongelui, goed gefotografeerd, leuke koppen, zeer bedachtzaam uit de ogen kijkend. Hier, kijk zelf:

Eerlijk gezegd ben ik door Toke van Brakel gaan twijfelen of het wel echt abonnees van genoemde kranten zijn die op deze foto’s staan. Iemand die al zes jaar het Rotterdams Dagblad las vxc3xb3xc3xb3rdat die krant uit de fusie (!) Het Vrije Volk/Rotterdams Nieuwsblad ontstond!
Eerder lijkt de portrettengalerij op benbenieuwd.nl op het portfolio van een modellenbureau (leukejongelui.nl).
Natuurlijk weet ik ook wel dat figuren die in reclamecampagnes worden opgevoerd niet noodzakelijkerwijs gelijkenis hoeven te vertonen met in werkelijkheid bestaande personen. Dat Flipje van Tiel niet in het echt bestaat hoef je mij niet te vertellen, en bij Cora van Mora heb ik ook zo mijn twijfels.
Maar een campagne als die van AD/De Rest van Nederland moet boven elke twijfel verheven zijn. Als er bezorgde, enthousiaste, meelevende abonnees worden opgevoerd, moeten dat echte abonnees zijn, geen ingehuurde modellen. Het gaat in dit geval immers om de geloofwaardigheid, de betrouwbaarheid van het product Fusiekrant.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s