Wie wijst mij de weg in Hilversum

Rotterdam, vrijdag – Blij dat ik weer terug ben uit Hilversum – waar ik nota bene een interview had met de oer-Rotterdamse zangeres Charlie Dxc3xa9e.
Hilversum: mijn broer woont er alweer ruim zes jaar, en voor veel journalisten is Hilversum niet minder dan het walhalla.
O, Hilversum!
Hoe komt het toch dat ik altijd de weg kwijtraak in Hilversum?
Ik heb nog nooit in xc3xa9xc3xa9n vloeiende beweging het huis van mijn broer kunnen vinden, ondanks uitputtende routebeschrijvingen en zelfs al rijdend ingewonnen telefonische informatie.
In Hilversum lijkt alles op elkaar, dat om te beginnen. Dan is er in de meeste straten maar xc3xa9xc3xa9n rijrichting die eens in de zoveel tijd alterneert. Tenslotte worden zijstraten met zekere regelmaat verlegd.
Ik moest vanmiddag in de Ampxc3xa8restraat zijn. Thuis gekeken waar die ongeveer moest liggen: ten noorden van het spoor. Maar ter plaatse blijkt de situatie toch heel anders dan voorgespiegeld door de plattegrond. Ik reed zxc3xb3 naar de Ohmstraat toe, waarvan je zou denken dat die in de buurt van de Ampxc3xa8restraat moet liggen. Ongetwijfeld is dat ook zo, maar in Hilversum bestaat geen duidelijk zichtbare logische samenhang. Dus als je denkt: Ohmstraat, ik ben warm, en je slaat een hoek om, ben je in Hilversum verloren, want je belandt op een straat die Kleine Drift heet – ook al geen aanbeveling. Het kwam mij voor dat meer straten die naam dragen, ik was er even tevoren al een gepasseerd.
Geen wonder dat geen omroepmedewerker zich in Hilversum buiten de hekken van het Mediapark waagt, want je bent onherroepelijk verloren.
Na flink wat zoeken vond ik de Ampxc3xa8restraat, maar omdat ik uit voorzorg te vroeg was, dacht ik: ik rijd nog een blokje om. Daarna toch weer wanhopig moeten zoeken.
Ze is leuk trouwens, Charlie Dxc3xa9e.

4 gedachtes over “Wie wijst mij de weg in Hilversum

  1. Ja, ook al ken ik Hilversum vrij goed, ik kan er ook nog verdwalen door al dat eenrichtingsverkeer. En het is mij ook wel eens opgevallen dat ze daar het eenrichtingsverkeer eens in de zoveel tijd ook nog wel eens de andere kant op sturen dan je gewend bent. Nu begrijp ik ook waarom Hilversummers vaak zeggen dat ze het dorp nooit zullen verlaten. Dat is geen keuze, maar voor velen gewoon onmogelijk.

Plaats een reactie