Avonturen in Digitalixc3xab

Rotterdam, vrijdag – Vroeger had je apparaten die xc3xa9xc3xa9n ding konden. Er zat een knop op waarmee je het apparaat aanzette en als het had gedaan wat het kon, zette je het met dezelfde knop uit. Daarna kon het de kast in.
Een voorbeeld van zo’n apparaat is de stofzuiger.
Ik verlang wel eens terug naar zulke apparaten die alleen maar bestonden om het ons gemakkelijker te maken. Ze waren altijd blij als ze weer eens mochten doen waarvoor ze waren gemaakt: zette je ze aan, ze dxc3xa9den het.
De stofzuiger deed het niet soms wel en soms niet. Het kwam voor dat hij het minder goed deed, maar dan hoefde je alleen maar de volle stofzuigerzak te vervangen door een lege en hup: daar ging-ie weer!
Expbox_1Met de fijne spullen waar we ons tegenwoordig mee omringen, ligt dat wel anders. Zeker: bellen over internet is hip en goedkoop en KPN stuurt je, als je een enthousiast telefoontje van een toffe peer uit het call center met ja hebt beantwoord, binnen een paar weken een pakket met daarin de Experia Box. InternetPlusBellen – zo heet dat. Volgens de handleiding was aanleg en aansluiting een kwestie van wat draadjes en doosjes aansluiten op de Box.
‘Maar ik heb ISDN,’ zei ik nog tegen die van enthousiasme overlopende jongeman.
‘Dat geeft toch niets,’ zei hij, of woorden van gelijke strekking. De telefoonnummers gingen kosteloos mee en alles wat met ISDN kon, kon met de Experia Box beter. En goedkoper, gaf voor mij de doorslag.
Later belde ik nog eens om te vragen of ik wel het juiste draadloze modem had (de Speedtouch 120), twee jaar geleden meegeleverd met de ADSL-aansluiting. Het werd nog even voor me nagekeken, maar jawel, geen probleem. Ook niet wat betreft het kleine netwerkje waarin mijn desk- en laptop met elkaar samenwerken.
Toch liet ik voor alle zekerheid een monteur komen: ik ken mezelf met draadjes en doosjes.
Hij zuchtte toen ik mijn door mij toen nog realiseerbaar geachte wensen kenbaar maakte. Toen hij met een collega belde omdat het hem niet lukte mijn modem aan de praat te krijgen, hoorde ik hem zeggen: ‘Ze hebben die meneer gouden bergen beloofd.’
Hm.
Over die monteur geen kwaad woord. Hij kwam de volgende ochtend nog terug met zijn collega (‘een wiz kid’) om de laptop op gang te brengen.
Telefoneren konden we ook, alleen belden we niet vanaf het nummer dat iedereen van ons kende, maar vanaf het ‘hoofdnummer’ zoals dat in PTT-jargon heet. (Bij ISDN kreeg je indertijd vier nummers. Exc3xa9n nummer was het ‘hoofdnummer’, maar wij gebruikten een van de andere nummers omdat het zo mooi was.) Maar dat gaf niet, omdat we met dit nummer een half jaar gratis en toch voor niks konden bellen. Dus.
Na een week gingen mensen ons mobiel bellen omdat ze op ons mooie nummer geen gehoor kregen en niemand ons ‘hoofdnummer’ kende.
De klachtendienst gebeld. Aardige meneer legde uit dat het kon komen doordat het ISDN-kastje nog niet was verwijderd: dat kon ik nu gerust doen. Maar dat loste het probleem niet op, zodat ik nogmaals de klachtendienst belde. Nu kreeg ik een kortaf iemand aan de lijn, iemand die zeg maar niet servicegericht bezig was. Ik moest zelf maar een telefoon in poort 2 steken en het nummer configureren en nee, voor dit soort dingen stuurden ze geen monteurs. Hij kon ‘van hieraf’ ook niet zien wat er aan de hand was. Het werd een steeds naarder gesprek, dat mij ook nog eens tien eurocent per minuut kostte en uiteindelijk niets heeft opgeleverd.
Vandaag gaf ineens ook de Mediabox van UPC geen sjoege meer. Van UPC heb ik veel slechte verhalen gehoord, maar ik werd aan de telefoon zeer voorkomend geholpen. Ik moest de stekker van het apparaat uit het stopcontact halen en er meteen weer in doen. ‘Hij heeft waarschijnlijk iets staan downloaden en dat is niet helemaal goed gegaan,’ sprak de medewerker terwijl hij iets geruststellends in zijn stem probeerde te leggen.
Hoewel ik het helemaal niet geruststellend vind dat apparaten dingen staan te downloaden als ik even niet oplet.
Mijn stofzuiger downloadt nooit iets, die zuigt alleen stof.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s