Kranten voor het nieuws, weblogs voor vermaak

Door Henk Blanken en Robin de Wever
Kranten zijn betrouwbare nieuwsbrengers, weblogs vooral interactief vermaak. En onderschat die weblogs niet, want voor een aanzienlijk deel van de Nederlandse internetters zijn ze een dagelijks terugkerende snack.
Als onze recente online enquxc3xaate over blogs iets duidelijk maakte, is het wel dat blogs voor een groot deel van de Nederlandse bevolking een vast onderdeel zijn van het dagelijkse mediamaal. Maar, eerlijk is eerlijk: dat onderzoek heeft zeer waarschijnlijk een vertekend beeld van de werkelijkheid opgeleverd.

Journalistiek
Het leeuwendeel van onze zevenhonderd respondenten werd verwezen vanaf media- of journalistensites en moet er dus welbeschouwd een bovengemiddelde interesse voor journalistiek op na houden. Bovendien hebben we maar weinig tieners gehoord, terwijl dat juist een categorie met intensieve internetgebruikers is.
Dat wetend, kunnen we toch een paar aardige conclusies trekken over de weblogconsumptie van Nederlandse internetters. Ten eerste: jong of oud, nieuwsjunk of sporadische Spits-lezer, negentig procent van onze respondenten kende wel iemand die met enige regelmaat zijn gedachten of belevenissen publiceert.
Algemeen nieuws, het eigen vakgebied en persoonlijke verhalen scoren ook goed: de helft van de respondenten gaf aan daar regelmatig blogs over te lezen. Mannen lezen gemiddeld meer dan vrouwen, maar vrouwen lezen gemiddeld wel weer meer vriendenblogs dan mannen. Mobiel bloglezen slaat (nog) niet aan: minder dan xc3xa9xc3xa9n procent gebruikt een mobieltje, smartphone of pda.

Betrouwbaarheid
Kranten worden nog steeds hoog gewaardeerd als het om algemene verslaggeving en betrouwbaarheid gaat. Meer dan de helft geeft aan de krant het betrouwbaarst te vinden, driekwart typeert de krant als ‘belangrijk’ tot ‘volstrekt onmisbaar’ voor nieuwsgaring. Overigens: bij een onderzoek met een meer representatieve populatie zou de krant er minder goed uit kunnen komen.
Opmerkelijk is dat oude media geen rol spelen bij het leren kennen van nieuwe weblogs. Tips of links van andere websites zijn daarbij voor iets meer dan zestig procent de voornaamste wijze, al dan niet doelgericht surfen telt voor een kleine veertig procent. Ook tips van vrienden, mond-tot-mondreclame dus, scoren goed.

Fanatici
Exc3xa9n derde van de respondenten besteedt tussen tien minuten en een halfuur per dag aan zijn of haar blogs, twintig procent maximaal tien minuten. De fanatici, dertig procent van de populatie, doen er langer dan een halfuur over. Ook hier geldt weer: een representatieve doelgroep zal waarschijnlijk andere resultaten opleveren.
Personen geboren in de jaren zeventig, zeg maar: (bijna-)dertigers, lezen in vergelijking met andere leeftijdsgroepen het vaakst dagelijks blogs. Ze besteden er relatief vaak meer dan een halfuur per dag aan en gebruiken het vaakst een RSS-reader. Bovendien waren ze er vroeg bij (driekwart van hen las al voor 2006 regelmatig blogs) en hebben ze gemiddeld vaker een eigen blog. Twintigers lezen, opmerkelijk genoeg, weer minder blogs.

Beeld
Ons onderzoek heeft een aardig beeld gegeven over de consumptie van een bepaalde groep bloggers. Echter: we zijn er nog niet. Willen we echt weten waarom iedereen wegloopt met het medium, dan moet er gedegen onderzoek worden gedaan.
Onderzoeken die proberen uit te vinden wat weblogs nu zo populair maakt en welke steken kranten- en bladenmakers hebben laten vallen. Onderzoeken die het probleem van de oude media in kaart brengen en tegelijkertijd op zoek gaan naar inventieve oplossingen. Daarbij zullen zowel de blogosfeer als de offline redacties baat hebben.

Een gedachte over “Kranten voor het nieuws, weblogs voor vermaak

  1. Als halfblinde digibeet *overigens onderhand digibeast aan het worden, vrees ik met grote vreze* kan ik niet echt warm lopen voor een berichtje in minischrift. Ben zelf meer voor het vlugschrift en dan wel goed gekruid. Ja?…………

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s