Eigen haven eerst

Rotterdam, woensdag xe2x80″ Vanuit het zuiden komend zie je al vxc3xb3xc3xb3r Antwerpen borden die naar Rotterdam wijzen. Nog geen honderd kilometer, je bent al bijna thuis. Je wordt dwars door de Antwerpse haven geleid, de kortste weg. Weliswaar betaal je vijf euro tol om de Liefkenshoektunnel te mogen passeren, maar op die manier mijd je de ring die altijd druk is en het lange stuk tweebaansweg tot de grensovergang bij Meer waar vrachtwagens vele kilometers nodig hebben om elkaar voorbij te sukkelen en als het geen vrachtwagens zijn die het verkeer ophouden, zijn het wel autoxe2x80x99s met een caravan erachter.
Lief van die Belgen dat ze vlak voor hun eigen haven zo prominent de weg naar de grote concurrent aangeven.
Dat zal misschien niet lang meer duren, want Nederland blijkt niet zo sportief als het om de Antwerpse haven gaat. De weigering om de Westerschelde uit te diepen ten behoeve van het scheepvaartverkeer dat Antwerpen wil aandoen, wordt in Belgixc3xab uitgelegd als een misselijke poging om de haven van Rotterdam te bevoordelen.
Inderdaad heeft dit hele gehannes veel weg van negentiende-eeuws protectionisme. Eigen haven eerst! Was er laatst niet een bewindsman die Nederlanders opriep met vakantie te gaan in Nederland? Het onbenul regeert.
Waarom fuseren de havens van Antwerpen en Rotterdam trouwens niet gewoon?
Of gaan ze dan in Hamburg Nederlandse mosselen en Belgische fritten boycotten?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s