Steeds sneller

Rotterdam, maandag -Ik had een afspraak in Amsterdam en dacht er goed aan te doen mezelf te tracteren op een ritje met de Fyra, de hogesnelheidstrein die beide steden zo’n twintig minuten dichterbij elkaar heeft gebracht.
Toen ik op mijn laptop de vertrektijden checkte op de site van de Nederlandse Spoorwegen, dook de Fyra vanzelf op tussen de andere mogelijkheden. Je kunt over Rotterdam-Amsterdam een uur en een kwartier doen (over Den Haag, Leiden, Haarlem), een uur en vijf minuten (over Den Haag, Schiphol) en een kleine drie kwartier met de om 10.00 uur precies vertrekkende Fyra die over nieuw spoor rijdt en onderweg alleen Schiphol aandoet.
Op mijn desktop, waar ik met het oog op het printen van het kaartje dat ik online wilde kopen heen verkaste, liet NS de optie om met Fyra te reizen onvermeld, zelfs toen ik opgaf dat ik om 10.00 uur wilde vertrekken.
Ik nam aan dat deze trein intussen was volgeboekt, wat later onzin bleek want je hoeft helemaal niet te reserveren. Je betaalt wel een toeslag op de normale ritprijs (tot 6 oktober twee euro per enkele reis). Kaartje en toeslag koop je gewoon in de automaat op het station.
Heen had ik dus een ouderwetse trein, maar terug had ik wel degelijk de Fyra. De treinen richting Rotterdam vertrekken om kwart voor het hele uur vanaf perron 15, het allerlaatste perron. De gereedstaande trein zag er fris uit in de overheersende kleuren rood en roze, maar het interieur viel tegen. Gewoon, zoals elke intercity er vanbinnen uitziet, niets bijzonders.
Tot Schiphol lijkt de Fyra me niet sneller te rijden dan andere treinen, maar voorbij Hoofddorp wordt de vaart erin gezet en als het aquaduct onder de Haarlemmerringvaart is gepasseerd en het spoor parallel loopt aan de A4, is goed te merken dat we sneller rijden dan het autoverkeer dat hier wordt verondersteld honderd kilometer per uur aan te houden.
Topsnelheid is nu nog honderdzestig kilometer per uur, maar wordt driehonderd zodra de nieuwe locomotieven er zijn.
Mooi gezicht op de stad bij het binnenrijden van Rotterdam doordat de Fyra net een iets andere bocht maakt dan de gewone intercity’s.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s