Weer een club die zijn hand ophoudt bij zzp'ers

Rotterdam, dinsdag – Ja hoor, er is weer een club die zijn hand komt ophouden omdat ik verplicht sta ingeschreven in de Kamer van Koophandel. Je kunt in Nederland als journalist je werk niet doen als je je niet inschrijft. Uiteraard moet je betalen voor deze verplichte registratie.

Wat doet de Kamer van Koophandel voor mij? Niets.

Ja, mijn adresgegevens doorgeven aan derden. Vorig jaar aan de gemeente Rotterdam die dacht dat je als freelance-journalist heel veel bedrijfsafval veroorzaakt. Dokken dus. Gelukkig werd de maatregel om kleine ondernemers/eenmansbedrijven bedrijfsreinigingsbelasting te laten betalen ingetrokken na massaal protest.

Nu blijkt de Stichting Reprorecht te denken dat ik, omdat ik in het handelsregister sta, een bedrijf ben en dat ik, in plaats van leuke stukjes te schrijven voor klanten, de hele dag sta te kopiëren uit boeken, kranten en tijdschriften. Daarom viel er vanochtend, toen ik lekker zat te zzp’en, een factuur van de Stichting Reprorecht in de bus. Of ik over 2011 en 2012 in totaal x80 34,24 aan kopieervergoeding wil betalen.

Ik dacht even dat ik te maken had met phishing, je weet wel, omdat er wordt verwezen naar de site www.reprorecht.nl. Met je debiteurennummer (hoera! weer een nummer erbij!) en een inlogcode kun je je gegevens bekijken en veranderen. Ook kun je hier bezwaar maken omdat je zoals ik geen kopieerapparaat hebt. Alleen lukt het niet meteen om de veranderingen te verzenden. Een telefoonnummer staat nergens vermeld, want ze willen natuurlijk niet dat ze in hun rust worden gestoord. (Stichting Reprorecht houdt kantoor in Hoofddorp.)

Ik geloof dat ik het me nu is gelukt om door te geven dat ik niet over een kopieermachine beschik, maar zeker weet ik dat pas als ik een creditnota heb ontvangen. Stomme bureaucratie.

Voor alle zekerheid zeg ik erbij dat de bijgaande foto is gemaakt met mijn telefoon, dus niet met een kopieerapparaat. Of mag dat ook al niet?

Geef een reactie

