Mondriaan en Wenen rond 1900: OK

Het eerste grote doek in de semi-permanente tentoonstelling Mondriaan en De Stijl is een vroeg duinlandschap van Mondriaan in blauw en paars waar zijn latere abstraheerdrift al in doorschemert. Als je er langer naar kijkt, raak je bijna betoverd: het is of er nog een beetje warmte van de (niet zichtbare) ondergaande zon van het doek afstraalt. Een paar zalen verder hangt het pronkstuk van de collectie: Victory boogie woogie, enkele jaren geleden voor vele miljoenen aangekocht, door de Nederlandsche Bank, geschonken aan de Collectie Nederland en nu in bruikleen in het Haags Gemeentemuseum.

Een abstractie in optima forma, het stratenplan van Manhattan door de oogwimpers gezien.De tentoonstelling laat mooi de ontwikkelingsgang van Mondriaan zien van dat duinlandschap tot zijn bekende composities in blauw, rood en geel.Maar we kwamen voor Klimt Schiele Klee – Wotruba en de avant-garde (tot 4 juli). Genoemde kunstenaars werkten in het Wenen van rond 1900 en personifixc3xabren de breuk tussen het negentiende-eeuwse neo-klassicisme annex neo-romantiek (vgl. Rossetti, zie Archief 26 mei 2004) en de twintigste-eeuwse moderne kunst xc3 la Mondriaan en De Stijl.De meeste indruk maakte Egon Schiele met zijn tekeningen van vaak scharminkelige modellen. Ook zichzelf flatteerde hij niet. Opvallend in het werk van de Weense kunstenaars is de expliciete sexualiteit. Freud zal zijn handen hebben vol gehad aan die gasten.Grappig dat Oskar Kokoschka zijn tekeningen soms signeerde met OK, alsof hij er wel mee akkoord kon gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s